Strikkefasthed

Det er meget vigtigt at vide hvordan din strikkefasthed er i forhold til den strikkefasthed der er opgivet i en opskrift, for at bestemme hvilken størrelse du skal strikke. 

Sjöfn, designeren til alle vores opskrifter, strikker stramt og har derfor sjældent den samme strikkefasthed som er opgivet på fleste garntyper. Alle strikker vi forskelligt, nogle stramt og andre løst, og anbefaler vi derfor altid at lave en strikkeprøve inden du starter med dit strikkearbejde. 

Her kan du finde en god artikel fra PaaPinden.dk om strikkefasthed og hvor vigtigt det kan være at lave en strikkeprøve: http://www.paapinden.dk/strik/strikkeproever-og-strikkefasthed

Og her kan du se en video fra Garnstudio som forklarer hvordan en strikkeprøve skal laves: https://www.garnstudio.com/video.php?id=108&lang=is

 

Start altid med en strikkeprøve

Hvis strikkefastheden i en opskrift siger at 16 masker på pinde nr. 6 gør 10 cm, så gør:

32 masker 20 cm
48 masker 30 cm
64 masker 40 cm
80 masker 50 cm
96 masker 60 cm
112 masker 70 cm
128 masker 80 cm
144 masker 90 cm
160 masker 100 cm

Det fortæller mig at hvis jeg vil få en overvidde på 100 cm, så behøver jeg 160 masker. Hvis jeg så vil få ærmevidde på 25 cm, så behøver jeg 40 masker til ærmerne osv.

Hvad får du mange centimeter ud fra 16 masker?

- Hvis du får 10 cm så har du den samme strikkefasthed som i opskriften.

- Hvis du får færre centimeter så strikker du strammere end det opskriften går ud fra og behøver flere masker i dit arbejde til at få den rette størrelse.

- Hvis du får flere centimeter så strikker du løsere end det opskriften går ud fra og behøver færre masker i dit arbejde til at få den rette størrelse.

Du kan også skifte pindestørrelse - større pinde hvis du strikker stramt eller mindre pinde hvis du strikker løst.